-
2012
Grondwaterplan De Kempen -
2010 - 2013
De Dommel door Eindhoven -
2009
Proef immobilisatie wegen Cranendonck -
2009 - 2010
Verdachte wegen in 28 gemeenten onderzocht -
2008 - 2011
De Dommel door Boxtel -
2007 - 2008
Grondwatermodel (BeNeKempen) -
2007
Massabalans van cadmium en zink (BeNeKempen) -
2007
Triade-onderzoek in het Dommeldal -
2007
Centrale grondverwerkingslocatie niet haalbaar -
2007
Cadmium stapelt zich op in rundernieren -
2007 - 2014
Meetnet grondwaterkwaliteit -
2004
Bodemonderzoek in' uitwaaigebied' -
2003 - 2015
Sanering particuliere erven -
2004 - 2009
Aqua Terra: Europees onderzoeksproject -
2004 - 2007
BeNeKempen: Grensoverschrijdende samenwerking -
2004 - 2006
Sanering Tongelreep bij Valkenswaard -
2004 - 2005
Geostatistiek Zivest-pilot Sterksel -
2004
Waterbodemonderzoek in het Roeventerpeel -
2003 - 2015
Bodemkwaliteit in de Plateaux -
2003 - 2007
Gezondheid: communicatie en onderzoek -
2003 - 2006
Zandvangen opgeschoond -
2003 - 2006
Gewasonderzoek op landbouwkavels -
2003 - 2005
Planten als schoonmaker -
2003 - 2004
Verificatie zinkassenwegen in Sterksel -
2003 - 2004
Onderzoek kwaliteit berm- en slootmaaisel -
2003 - 2004
Kernboring voor reconstructie depositie -
2003 - 2004
Inventarisatie zinkassen particuliere erven -
2003 - 2004
Landsdekkend beeld - nulmeting werkvoorraad -
2003 - 2004
Systeemgericht grondwaterbeheer -
2003
Koude/Warmte opslag -
2003 - 2004
Door de overdracht van zware metalen..... -
2003 - 2012
Tungelroysebeek grondig aangepakt -
2003
Sedimentvang De Dommel -
2004
Waterbodembeheerplannen -
2002 - 2004
Potproeven -
2002 - 2003
Sanering waterbodem Vughter Stuw -
2002
Opname cadmium uit sla en radijs -
2002 - 2006
Proeftuin -
2001, 2007, 2014
Depositiekaarten laten verspreiding zware metalen zien -
2000 - 2001
Eerste uitvoeringsprojecten ABdK -
1997 - 2001
Op naar een speciale projectorganisatie -
1995 - 1997
Actief Bodembeheer komt op -
1990 - 1996
Voortgang aanpak Budel-Dorplein -
1988 - 1994
70 tuinen in Boxtel en 60 tuinen in Budel-Dorplein op de schop. -
1987 - 1988
Integraal plan van aanpak krijgt gestalte -
1985
Aanvullende inventarisatie zware metalenverontreiniging -
1985 - 1987
Cadmiumverontreiniging en de volksgezondheid -
1983 - 1984
Provincies nemen milieutaken serieus -
1983
Eerste wetgeving over bodemverontreiniging -
1983
Eerste alarmbellen gaan af -
1900 – 1973
Zink historie
Verdachte wegen in 28 gemeenten onderzocht [2009]
Uit diverse inventarisaties en pilot onderzoeken blijkt dat in het projectgebied van ABdK honderden kilometers aan wegen (verhard en onverhard) mogelijk verontreinigd zijn met zinkassen. Deze zinkassen zijn in het verleden veelvuldig gebruikt bij de aanleg van wegen.
Om deze wegen op een snelle en kosteneffectieve methode te onderzoeken zijn binnen het project BeNeKempen door ABdK en OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) nieuwe technieken ontwikkeld. Deze worden in 2009-2010 ingezet om dit uitgebreide pakket aan wegen, verspreid over 28 gemeenten, te onderzoeken. In totaal wordt circa 1100 km weg onderzocht.
Hoe het werkt:
Een meetvoertuig, voorzien van alle benodigde apparatuur, rijdt met een gemiddelde snelheid van 25 km/uur over de verdachte wegen en voert drie soorten metingen uit. Via radiometrie wordt op de licht radioactieve straling gemeten (karakteristiek voor het oorspronkelijke zinkerts en ook nog aanwezig in de zinkassen), ten opzichte van de relatief schone ondergrond en omgeving. (NB: deze radioactieve straling heeft geen enkel effect op de volksgezondheid.) Gelijktijdig wordt met een grondradar in de diepte gekeken naar de dikte van de aanwezige halfverharding-/funderingslaag van de weg. Tot slot wordt via elektromagnetische bepalingen gemeten in hoeverre de natuurlijke elektrische geleiding van de aardbodem ter plaatse wordt verstoord door zinkassen. Iedere seconde bepaalt het systeem de exacte locatie van de meting en worden veranderingen van wegdek met foto’s vastgelegd.
Steekproefsgewijs worden in totaal ongeveer 9000 bodemmonsters genomen voor nader onderzoek. Uit de combinatie van al deze gegevens is de mate van aanwezigheid van zinkassen en het volume van het bodemvreemde materiaal afgeleid. De uiteindelijke resultaten laten zien dat 60% van de onderzochte wegen geen zinkassen bevat. In totaal 40 km (7% van de 1100 km aan onderzochte wegen) valt in de hoogste verontreinigingscategorie. Deze wegen krijgen dan ook de hoogste saneringsprioriteit. Voor de overige wegen geldt dat de verontreiniging zich onder een duurzame afdeklaag (bijvoorbeeld asfalt) bevindt en daardoor geen direct risico vormen voor de omgeving.
In 2015 worden de laatste wegvakken uit deze categorie gesaneerd.
Per gemeente zijn de relevante onderzoeksgegevens gerapporteerd en overhandigd.