-
2012
Grondwaterplan De Kempen -
2010 - 2013
De Dommel door Eindhoven -
2009
Proef immobilisatie wegen Cranendonck -
2009 - 2010
Verdachte wegen in 28 gemeenten onderzocht -
2008 - 2011
De Dommel door Boxtel -
2007 - 2008
Grondwatermodel (BeNeKempen) -
2007
Massabalans van cadmium en zink (BeNeKempen) -
2007
Triade-onderzoek in het Dommeldal -
2007
Centrale grondverwerkingslocatie niet haalbaar -
2007
Cadmium stapelt zich op in rundernieren -
2007 - 2014
Meetnet grondwaterkwaliteit -
2004
Bodemonderzoek in' uitwaaigebied' -
2003 - 2015
Sanering particuliere erven -
2004 - 2009
Aqua Terra: Europees onderzoeksproject -
2004 - 2007
BeNeKempen: Grensoverschrijdende samenwerking -
2004 - 2006
Sanering Tongelreep bij Valkenswaard -
2004 - 2005
Geostatistiek Zivest-pilot Sterksel -
2004
Waterbodemonderzoek in het Roeventerpeel -
2003 - 2015
Bodemkwaliteit in de Plateaux -
2003 - 2007
Gezondheid: communicatie en onderzoek -
2003 - 2006
Zandvangen opgeschoond -
2003 - 2006
Gewasonderzoek op landbouwkavels -
2003 - 2005
Planten als schoonmaker -
2003 - 2004
Verificatie zinkassenwegen in Sterksel -
2003 - 2004
Onderzoek kwaliteit berm- en slootmaaisel -
2003 - 2004
Kernboring voor reconstructie depositie -
2003 - 2004
Inventarisatie zinkassen particuliere erven -
2003 - 2004
Landsdekkend beeld - nulmeting werkvoorraad -
2003 - 2004
Systeemgericht grondwaterbeheer -
2003
Koude/Warmte opslag -
2003 - 2004
Door de overdracht van zware metalen..... -
2003 - 2012
Tungelroysebeek grondig aangepakt -
2003
Sedimentvang De Dommel -
2004
Waterbodembeheerplannen -
2002 - 2004
Potproeven -
2002 - 2003
Sanering waterbodem Vughter Stuw -
2002
Opname cadmium uit sla en radijs -
2002 - 2006
Proeftuin -
2001, 2007, 2014
Depositiekaarten laten verspreiding zware metalen zien -
2000 - 2001
Eerste uitvoeringsprojecten ABdK -
1997 - 2001
Op naar een speciale projectorganisatie -
1995 - 1997
Actief Bodembeheer komt op -
1990 - 1996
Voortgang aanpak Budel-Dorplein -
1988 - 1994
70 tuinen in Boxtel en 60 tuinen in Budel-Dorplein op de schop. -
1987 - 1988
Integraal plan van aanpak krijgt gestalte -
1985
Aanvullende inventarisatie zware metalenverontreiniging -
1985 - 1987
Cadmiumverontreiniging en de volksgezondheid -
1983 - 1984
Provincies nemen milieutaken serieus -
1983
Eerste wetgeving over bodemverontreiniging -
1983
Eerste alarmbellen gaan af -
1900 – 1973
Zink historie
Eerste wetgeving over bodemverontreiniging [1983]
Als reactie op het gifschandaal in Lekkerkerk begint in 1981 een landelijke inventarisatie van bodemverontreiniging. In 1983 komt de Interimwet Bodemsanering (Ibs) tot stand. Hieraan gekoppeld stelt het Rijk ook middelen beschikbaar voor bodemonderzoek en -sanering.
De uitvoering van de Interimwet Bodemsanering (Ibs) komt in handen van de provincies en de grote steden. Gemeenten moeten per ‘geval’ een financiële bijdrage leveren. Het uitgangspunt is een multifunctionele sanering, wat betekent dat de bodemkwaliteit dusdanig wordt hersteld dat deze ieder gebruik van de bodem mogelijk maakt (wonen, landbouw, natuur, etc.).
Centraal in de Ibs staat de 'puntbron' benadering: de aanname dat een vervuiling vanuit één punt ontstaat (bijvoorbeeld een lekkend vat) en zich vervolgens door de bodem verspreidt. Al snel blijkt dat deze aanname niet opgaat voor de vervuiling met cadmium en andere zware metalen in de Kempen. Vooral de verspreiding van zinkassen (afvalproducten van de zinkfabriek die op grote schaal zijn gebruikt voor het verharden van wegen en erven) valt niet onder deze noemer te vatten.
Meest omvangrijke geval van bodemverontreiniging in Nederland
De cadmiumverontreiniging in de Kempen wordt door de provincies Noord-Brabant en Limburg bij het ministerie van VROM aangemeld en komt als ‘het meest omvangrijke geval van bodemverontreiniging in Nederland’ te boek te staan.
Tal van verschillende bodemonderzoeken worden losgelaten op een verontreinigd gebied van ruim 350 km2. Op basis van een onderzoek door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en een advies van de gezamenlijke Inspecties, worden saneringsmaatregelen aanbevolen bij overschrijding van een cadmiumgehalte van 2,5 mg/kg d.s. (droge stof - het totaal aan vaste stoffen) in de bodem in het gebied van de Kempen. Snel wordt duidelijk dat er geen draagvlak is om de vervuilde grond volledig te verwijderen en dat die aanpak bovendien onbetaalbaar is. Alternatieven zijn echter niet voorhanden.
1987 betekent een keerpunt. In dit jaar wordt de Wet Bodembescherming (Wbb) van kracht. Met deze nieuwe wet wordt een scheidslijn getrokken tussen historische gevallen van bodemverontreiniging die nog onder verantwoordelijkheid van de overheid vallen en de onderzoeks- en/of saneringsplicht die eigenaren/gebruikers van met name verontreinigde bedrijfsterreinen nu op hun bord krijgen. De mogelijkheden voor handhaving en vervolging worden uitgebreid en het begrip ‘schuldige eigenaar’ doet zijn intrede. Artikel 70 in de Wbb regelt schadevergoeding voor eigenaren/bewoners als die worden geconfronteerd met bodemonderzoek of - sanering van overheidswege. De voorbereidingen en financieringen van de eerste saneringen van circa 70 tuinen in Boxtel (Dommeldal, 1988) en 60 tuinen in Budel-Dorplein (fase 1A, 1990) zijn nog onder het regime van de Ibs uitgevoerd.
Nieuwe toetsingswaarden
Pas met de inbouw in 1994 van de ‘Saneringsparagraaf’ in de Wet Bodembescherming (Wbb) komt te Interimwet Bodemsanering te vervallen. Daarnaast wordt het toetsingskader (een tabel met normwaarden waaraan wordt getoetst) ingrijpend gewijzigd. De nieuwe toetsingswaarden zijn breder in opzet en omvatten zowel humaan als ecologisch onderbouwde Streef-, Tussen- en Interventiewaarden (S, T en I-waarden). Bovendien komt er een bodemtype-correctie voor standaardbodem op basis van het humus- en lutumpercentage. Dit is belangrijk omdat het bodemtype invloed heeft op de mate waarin (zware) metalen worden gebonden. Hoe sterker de binding aan de bodem, hoe minder de vervuiling zich kan verspreiden via het grondwater of via opname door gewassen. Omdat de bodems in de Kempen veelal bestaan uit zure zandgronden die metalen slecht binden, leidt dit nieuwe kader tot verdere verscherping van de toetsingswaarde.